Med ögon känsliga för grönt - måleri av Agda Holst, 1886-1976 : Säftsaholms slott, Vingåker 2008
Togs bort för 10 år sedan
-
Till försäljning i 1 år
Häftad utställningskatalog Vingåker :Vingåkers kommun 2008. Klisterrester av etikett på omslagets baksida, i övrigt i mycket gott skick [ 64 s. :ill. (vissa i färg) ;22 x 17 cm; 158 gr ] Utställningskatalog Säftsaholms slott, Vingåker, 21/6 2008 - 10/8 2008 UR FÖRORDET: UNDER ARBETET MED UTSTÄLLNINGEN ». . . i en ny tids anda« om kvinnliga modernister från 1900 till 1930, som visades på Säfstaholms slott sommaren 2004, uppmärksammades jag för första gången på Agda Holsts suggestiva självporträtt från 1925. - Det var Barbro Werkmäster, konsthistoriker med kvinnliga konstnärer som specialområde och medansvarig för nämnda utställning, som var den förmedlande länken till detta porträtt. Sällan eller aldrig har jag påverkats så starkt av en målning. - Vid en första anblick kan man konstatera att bilden är nästan fotografiskt och kyligt registrerad, helt i 1920-talets nysakliga anda, men samtidigt har den flera andra bottnar. - Mot bakgrund av samtidens många gånger förlöjligande syn på kvinnliga konstnärer visar Agda här upp en förbluffande självmedveten och stark personlighet. Den vänstra tummen håller hon nonchalant nedstucken i det breda skärpet. Hennes blick är både uppfordrande och kanske gäckande eller spefull men samtidigt ändå inåtvänd och lite frånvarande. Hon är på något sätt både närvarande och frånvarande samtidigt. Kan man rent av i blicken ana ett begynnande småleende? - Trots det oroliga sicksackmönstret på klänningen andas bilden lugn och harmoni. Dörren bakom är på glänt och symboliserar måhända en öppning mot något nytt och outforskat. 1 bakgrunden finns de vanligaste attributen i hennes stilleben antydda; en skål och ett krus. Den gröna favoritfärgen finns i draperiet som ramar in hela bilden. Porträttet är mästerligt! - Fyra år senare gör Agda ännu ett uppmärksammat självporträtt, nu av en helt annan karaktär. Bakgrunden är endast antydd och i en nedtonad färgskala finns nyanser av grönt, rosa och brunt, Duken på staffliet i bildens högerkant ger inte ens en antydan om något motiv. Agda, som här framställer sig nästan i androgyn dager, riktar en drömmande blick ut ur bilden. - Handens placering på höften ger dock samma associationer som den självsäkra tummen i skärpet på det andra självporträttet. När tavlan ställdes ut i Bordeaux skrev den franska tidningen La Vie Bourdelaise: »Hennes självporträtt är fyllt av ett inre liv och en intelligent psykologisk uppfattning.« Målningen har fått bli affisch och katalogomslag till årets utställning. - INFÖR SOMMARUTSTÄLLNINGEN 2005 samarbetade jag med en annan pionjär inom området kvinnlig konsthistoria, nämligen Birgit Rausing. Nu ville vi koncentrera oss på tre skånska modernister; Ellen Trotzig, Ester Almqvist och Tora Vega Holmström. - Utställningen kom sedermera att heta »att aldrig underkasta sig«. Vi diskuterade då att även inbegripa Agda Holst eftersom de fyra konstnärerna kände varandra och träffades emellanåt. De ingick i ett nätverk som vi skulle kunna säga med dagens språkbruk. Saken föll emellertid då Agda är förhållandevis dåligt representerad på våra museer och en efterforskning bland privata ägare skulle dra ut alltför mycket på tiden. - Med lite längre planeringstid och utflykter med utställningar om den nya sakligheten och svenska Matisseelever är nu en separatutställning om Agda Holst i hamn. Detta gläder mig personligen mycket då Agda inte uppmärksammats efter förtjänst i denna del av landet. Sannolikt är detta den första separatutställningen någonsin utanför Skåne med hennes måleri. Utställningen kommer senare i höst att även visas i Agdas kära hemstad, Kristianstad. - DET HAR BEHÖVTS INSATSER AV FLERA PERSONER för att göra denna utställning möjlig. En grundförutsättning har naturligtvis varit Birgit Rausings kompetens och brinnande intresse. Tack för ett givande och lärorikt samarbete! Bland andra som på olika sätt bidragit och möjliggjort utställningen kan nämnas; Åke Wallgård, Spånga, Ulla Larsson, Kristianstad, Margareta Weibull, Malmö och Tore Olsson, Arkelstorp. Till dem och många övriga privatpersoner, museer och institutioner vill jag framföra ett varmt tack! - Vingåker våren 2008 Lars Furborg Kulturchef UR INNEHÅLLET: Förord 5 - Agda Holts 1886 -1976 Birgit Rausing 7 - Katalog 57 - Oljemålningar 57 - Porträtt 57 - Stilleben 59 - Övriga motiv 60 - Teckningar, akvareller och grafik 60 - Övrigt 61 - Tidigare sommarutställningar på Säfstaholm 62- TIPS ! Vill du enkelt överblicka och göra nya upptäckter av intressanta böcker i ett ämne, utan att behöva bläddra igenom tusentals ovidkommande söksvar? - GÖR DÅ SÅ HÄR: följ länken "Böcker från * Svenska Boklänken HB" här nedan. Säljarnas egna sidor kan läggas upp som favoriter/bokmärken. Följ länkarna till vänster på sidan till säljarens egna kategorier (ämnesområden). Kategorierna är finindelade och sorterade alfabetiskt efter den inledande ämneskoden på samma sätt som i ett bibliotek. Där hittar du även utförliga beskrivningar och bilder av böckerna. Är du intresserad av fler böcker i samma ämnesområde som just denna bok väljer du kategorin: »Iz Särskilda konstnärer«